📝 Aquesta guia creix amb la temporada: anirem afegint fotos, fitxes i comentaris a mesura que els bolets vagin apareixent als boscos.
IntroducciĂł
La tardor Ă©s una de les estacions mĂ©s esperades per als amants dels bolets. Els boscos s’omplen de colors i d’olors, i amb les primeres pluges, comencen a aparèixer els primers exemplars.
Aquesta guia tĂ© l’objectiu de ser una referència clara, actualitzada i visual per identificar els bolets mĂ©s comuns i apreciats de la tardor del 2025, amb fotografies reals i informaciĂł contrastada.
Què hi trobarà s
- Una selecció dels bolets més comuns i/o apreciats que surten a la tardor.
- Fitxes de cada espècie amb fotos, descripció, hà bitat, comestibilitat i confusions possibles.
- Recomanacions per a la recol·lecció responsable.
- Zones on són més habituals a Catalunya (amb dades basades en observacions i experiència).
🍂 Primers bolets a finals d’estiu i principis de setembre
Amb les primeres pluges després de la calor de l’agost, alguns bolets comencen a fer aparició abans que arribi la tardor astronòmica.
A finals d’agost i durant el setembre, podem trobar espècies que aprofiten la humitat primerenca i les temperatures encara suaus.
Tot i que la producciĂł sol ser menor que a l’octubre, aquest perĂode pot oferir grans sorpreses als boletaires matiners.
Anem a veure alguns d’aquests bolets:
Cep d’estiu (Boletus aestivalis)
Un dels primers en sortir si les pluges arriben a temps. Es fa notar als boscos caducifolis i mixtos, sovint entre castanyers i alzines. Molt apreciat a la cuina per la seva carn ferma i sabor intens.
Rossinyol (Cantharellus cibarius)
Tot i que se’n veuen molts al juny, amb pluges abundants pot tornar a sortir a finals d’estiu. Prefereix els boscos de planifolis i és fà cilment reconeixible pel seu color groc viu i la seva aroma afruitada.
Ou de reig (Amanita caesarea)
Espècie majestuosa i molt buscada, especialment a zones del prelitoral i litoral catalans. Només apareix en condicions molt favorables, però si hi ha calor i pluja, pot fer acte de presència entre alzines i suros. Cal distingir-lo bé, sobretot en estat jove, d’altres Amanites tòxiques.
Quan el bolet comença a crĂ©ixer, i un cop ens acostumen a conèixer-ne els trets caracterĂstics, ja ens resultarĂ mĂ©s difĂcil de poder caure en alguna confusiĂł.
Reviseu la fitxa completa de l’ou de reig, per a saber-ne mĂ©s en detall.
🌧️ Nota: La sortida d’aquests primers bolets dependrĂ molt del règim de pluges durant l’agost i la primera quinzena de setembre. Un any sec pot endarrerir notablement l’inici de la temporada.
🍂 Bolets estrella de l’octubre i novembre
Quan arriba la tardor en plena efervescència, entre octubre i novembre, els boscos catalans es converteixen en un paradĂs per als boletaires. És el moment Ă lgid de la temporada, quan moltes espècies comestibles i apreciades treuen el cap sota els pins, alzinars o fagedes, especialment desprĂ©s d’uns dies de pluja i amb temperatures suaus.
A continuaciĂł, trobarĂ s una selecciĂł d’alguns dels bolets mĂ©s esperats, amb una breu descripciĂł. Aviat s’hi afegiran fitxes completes amb fotos i detalls especĂfics per a cadascun:
RovellĂł (Lactarius sanguifluus i Lactarius deliciosus)

- HĂ bitat: Surt principalment sota pins, en terrenys Ă cids.
- Identificació: Barret ataronjat, sovint amb cercles concèntrics, là mines que exsuden un là tex taronja.
- Comestibilitat: Excel·lent, molt apreciat a la brasa o en conserva.
- Confusions: Amb el pinetell o altres Lactarius no comestibles si no s’identifiquen bé.
Pinetell (Lactarius semisanguifluus)

- Molt semblant al rovelló, però sovint amb là tex de color més vinós. També és molt valorat.
Llenega negra (Hygrophorus latitabundus)
- HĂ bitat: Boscos de pi roig o pinassa.
- IdentificaciĂł: Barret llis, viscĂłs i fosc; lĂ mines blanques.
- Comestibilitat: Excel·lent, de carn ferma i sabor suau.
- Confusions: Amb altres llenegues menys apreciades.
Fredolic (Tricholoma terreum)

- HĂ bitat: En zones amb pins, sovint en grans grups.
- IdentificaciĂł: Barret gris fosc, lĂ mines blanques, tacte suau.
- Comestibilitat: Molt comú, bo si és fresc, però s’ha de consumir amb moderació i ben cuinat.
- Confusions: Amb espècies tòxiques com el Tricholoma pardinum (molt perillosa!).
Trompeta de la mort (Craterellus cornucopioides)
- HĂ bitat: Fagedes i alzinars, especialment en terrenys calcaris.
- IdentificaciĂł: De color gris fosc o negre, en forma de trompeta buida.
- Comestibilitat: Excel·lent, molt apreciada en la cuina per aromatitzar plats.
- Confusions: Poques, però cal tenir bon coneixement per identificar-la.
🌱 Si vols avançar-te a la propera temporada, consulta tambĂ© la nostra…






