Guia de Bolets de Tardor 2025

níscalos - rovellons - esnegorria

La tardor és una de les estacions més esperades per als amants dels bolets. Els boscos s’omplen de colors i d’olors, i amb les primeres pluges, comencen a aparèixer els primers exemplars.

Aquesta guia té l’objectiu de ser una referència clara, actualitzada i visual per identificar els bolets més comuns i apreciats de la tardor del 2025, amb fotografies reals i informació contrastada.


Amb les primeres pluges després de la calor de l’agost, alguns bolets comencen a fer aparició abans que arribi la tardor astronòmica.

A finals d’agost i durant el setembre, podem trobar espècies que aprofiten la humitat primerenca i les temperatures encara suaus.

Tot i que la producció sol ser menor que a l’octubre, aquest període pot oferir grans sorpreses als boletaires matiners.

Anem a veure alguns d’aquests bolets:

Cep d’estiu Boletus aestivalis fresc en grup al bosc.

Un dels primers en sortir si les pluges arriben a temps. Es fa notar als boscos caducifolis i mixtos, sovint entre castanyers i alzines. Molt apreciat a la cuina per la seva carn ferma i sabor intens.


Bolets rossinyols grocs (Cantharellus cibarius) al terra del bosc a principis de tardor.

Tot i que se’n veuen molts al juny, amb pluges abundants pot tornar a sortir a finals d’estiu. Prefereix els boscos de planifolis i és fàcilment reconeixible pel seu color groc viu i la seva aroma afruitada.


ou de reig

Espècie majestuosa i molt buscada, especialment a zones del prelitoral i litoral catalans. Només apareix en condicions molt favorables, però si hi ha calor i pluja, pot fer acte de presència entre alzines i suros. Cal distingir-lo bé, sobretot en estat jove, d’altres Amanites tòxiques.

Quan el bolet comença a créixer, i un cop ens acostumen a conèixer-ne els trets característics, ja ens resultarà més difícil de poder caure en alguna confusió.

Reviseu la fitxa completa de l’ou de reig, per a saber-ne més en detall.

Ous de reig (Amanita caesarea) creixent a bosc mediterrani, vora alzines i pi.
Fotografia d’ous de reig, d’una troballa recent, dia 03/10/25.

🌧️ Nota: La sortida d’aquests primers bolets dependrà molt del règim de pluges durant l’agost i la primera quinzena de setembre. Un any sec pot endarrerir notablement l’inici de la temporada.


Quan arriba la tardor en plena efervescència, entre octubre i novembre, els boscos catalans es converteixen en un paradís per als boletaires. És el moment àlgid de la temporada, quan moltes espècies comestibles i apreciades treuen el cap sota els pins, alzinars o fagedes, especialment després d’uns dies de pluja i amb temperatures suaus.

A continuació, trobaràs una selecció d’alguns dels bolets més esperats, amb una breu descripció. Aviat s’hi afegiran fitxes completes amb fotos i detalls específics per a cadascun:

rovelló
Foto de Joan Gaja Llamas.
  • Hàbitat: Surt principalment sota pins, en terrenys àcids.
  • Identificació: Barret ataronjat, sovint amb cercles concèntrics, làmines que exsuden un làtex taronja.
  • Comestibilitat: Excel·lent, molt apreciat a la brasa o en conserva.
  • Confusions: Amb el pinetell o altres Lactarius no comestibles si no s’identifiquen bé.

Detall de rovelló (Lactarius deliciosus) amb tall a la polpa taronja, bosc humit de pins.
Foto de Joan Gaja Llamas.
  • Molt semblant al rovelló, però sovint amb làtex de color més vinós. També és molt valorat.

Llenega negra (Hygrophorus latitabundus), creixent al bosc, entre les agulles de pi.
Llenega negra (Hygrophorus latitabundus), creixent al bosc. Foto d’Alfred Gc.
  • Hàbitat: Boscos de pi roig o pinassa.
  • Identificació: Barret llis, viscós i fosc; làmines blanques.
  • Comestibilitat: Excel·lent, de carn ferma i sabor suau.
  • Confusions: Amb altres llenegues menys apreciades.

Petit grup de bolets fredolics a zona humida amb molsa.
Fredolics (Tricholoma terreum)
  • Hàbitat: En zones amb pins, sovint en grans grups.
  • Identificació: Barret gris fosc, làmines blanques, tacte suau.
  • Comestibilitat: Molt comú, bo si és fresc, però s’ha de consumir amb moderació i ben cuinat.
  • Confusions: Amb espècies tòxiques com el Tricholoma pardinum (molt perillosa!).

Trompeta de la mort (Craterellus cornucopioides) al bosc humit de tardor, bolet fosc comestible.
  • Hàbitat: Fagedes i alzinars, especialment en terrenys calcaris.
  • Identificació: De color gris fosc o negre, en forma de trompeta buida.
  • Comestibilitat: Excel·lent, molt apreciada en la cuina per aromatitzar plats.
  • Confusions: Poques, però cal tenir bon coneixement per identificar-la.

🌱 Si vols avançar-te a la propera temporada, consulta també la nostra

Múrgola (Morchella esculenta) creixent entre herbes i fulles al bosc, amb la seva característica forma alveolada i textura en niu d'abella.

 

Deixa un comentari

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.